Skip to content
CPP
CPP

  • manifest
  • linki
  • serwery
  • kontakt
  • prywatność
  • patronite
CPP
CPP

BBS-y: Atari, Commodore, Amiga

,

W preinternetowej erze lat 80tych, na zachodzie, rozpowszechnioną  usługą były BBS-y (Bulletin board system) czyli odpowiednio skonfigurowane komputery, do których użytkownicy mogli się “wdzwaniać” za pomocą swojego komputera i modemu. BBS-y oferowały wymianę wiadomości, plików, czytanie udostępnionych treści czy wspólne granie w gry. Przypominały, znaną nam, telegazetę, tylko z większą interaktywnością. Po upowszechnieniu się internetu w latach 90tych BBS-y odeszły w niebyt… Okazuje się jednak, że nie do końca, bo undergroundowa, BBS-owa scena cały czas istnieje i ma się dobrze. Na streamie zanurzamy się w ten tajemniczy świat, używając trzech retro kompów: Commodore 64, Atari 65XE i Amigi 1200.

Intro

  1. Czym jest BBS
    1. W pierwotnym założeniu odpowiednik tablicy korkowej z ogłoszeniami
    2. W miarę rozwoju – pobieranie plików, grupy dyskusyjne, mail, gry
    3. Początkowo usługa wdzwaniana, z jedym połączeniem na raz

Historia

  1. Prekursor: Community Memory uruchomiony w latach 70, wiadomości zostawiane lokalnie na mainframe
  2. Pierwszy BBS: Computerized Bulletin Board System 1978 (Ward Christensen, Randy Suess)
  3. Timeline modemów:
    1. Konwertery akustytczne, prędkości 110–300 baud
    2. Smartmodemy – sprzętowa obsługa komend AT, standard do dziś
    3. Szybki wzrost prędkości z 1200 baud na początku lat 80 do 14.4 na początku lat 90
  4. Koniec BBSów
    1. Szybki upadek po rozpowszechnieniu się internetu
    2. Część providerów zamienia się w ISP
    3. Pojawienie się BBSów po IP, przejście w retro

Jak działały BBSy

  1. Wdzwanianie pod konkretny numer
    1. Jeden użytkownik na raz
    2. Ograniczenia czasowe
    3. Część wymagała opłat
  2. Poczta rozumiana inaczej, z reguły lokalnie
  3. Grupy dyskusyjne, flejmy
  4. Udostępnianie softu, np. Doom, protokoły, ZMODEM jako najpopularniejszy
  5. Gry przez BBSy – głównie tekstowe, turowe, np. TradeWars 2002
  6. Fidonet – syncronizacja między BBSami
    1. Nie łączona na stałe, dane wymieniane w sesjach
    2. Zorganizowana hierarchicznie, wg regionów, aby ograniczyć koszty
    3. W szczytowym okresie działalności łączy 30000 węzłów

Jak używać:

  1. Klienty internetowe:, np.
    1. SyncTerm – Windows, Mac, Linux https://syncterm.bbsdev.net
    2. MuffinTerm – Mac – https://muffinterm.app
    3. DCTelnet – Amiga – https://aminet.net/package/comm/tcp/DCTelnet_16
    4. Ultimate 64 Term – C64 – https://csdb.dk/release/?id=231748
    5. Ice-T – Atari XE/XL – https://www.atari.org.pl/informacje/ice-t-2.76-alpha-9/2458
  2. Modemy WiFi
    1. WiFi232 Paula Rickardsa, 
    2. PiModem
    3. socat na własnym komputerze

Gdzie szukać?

  • https://www.telnetbbsguide.com/
  • Amigowe: http://www.cnetbbs.net/bbs-systems/
  • C64: https://theoasisbbs.com/bbs-listing/

Przegląd BBSów

C64

  • 3th.hoyvision.com:6400
  • rapidfire.hopto.org:64128
  • bbs.retrocampus.com:23

Atari

  • bbs.clutchbbs.com (ANSI)

Inne

  • cqbbs.ddns.net:6800
  • particlesbbs.dyndns.org:6400
  • 68ktm.ddns.net:1024

retrocomputing ataribbsbtrcommodorefujinetultimateIIwic64

Nawigacja wpisu

Previous post

  • artykuły
  • demoscena
  • filmy
  • gry
  • imprezy
  • muzyka
  • programy
  • retrocomputing
  • sprzęt
  • wykłady
  • wywiady

ALT amiga amigosampler arcade atari breakbeat breakcore brokenminds btr c64 chiptune commodore demoscena dnb downtempo dub english fujinet gameboy grime gry imprezy internet irmina jungle klasyki mdw modshow nowości oldskool pistorm polyendtracker pt1210 ptweekender rave retrojezus seba tekno ukbass ukgarage ultimateII wic64 winyl xcopy zxspectrum

  • Mastodon
  • YouTube
  • Facebook
  • Instagram
  • Soundcloud
Copyleft 2024 CPP

Strona cpp.org.pl używa niezbędnych do działania, technicznych ciasteczek (cookies).